tisdag 24 april 2012

Skatteåterbäring, kneg och pesto


Jag känner att denna återuppståndelse fordrar lite ansträngning från min sida, och att jag faktiskt borde skriva lite här. Därför kommer här en kort redogörelse av början på denna vecka:

Igår vaknade jag 05.40 av Aksels alarm. Jag låg kvar efter att han klivit upp och försökte förgäves sväva bort, men utan resultat. Efter en timme gav jag upp och klev upp jag med. Detta var inte första gången, och troligtvis inte heller den sista. Jag har insett att jag nu för tiden faktiskt har problem med att kunna somna om. Oundvikligen börjar jag ställa mig själv frågor som ”Borde jag ha åldersnoja över detta faktum? ” och fundera över ifall jag borde prata i termer som ”Så här på äldre dar...”. Svaren uteblir. Dem får framtiden utvisa.

Igår deklarerade jag. Sjukt enkelt avklarat. Jag, som har levt på fondpengar och bidrag de senaste månaderna, ser mycket fram emot återbäringen. Och det ser ut att bli en trevlig midsommar i år! Mer än så säger jag icke. Man är väl inte den som är den.

Idag avverkade jag mitt första arbetspass som lokalvårdare här i Malmö. Det gick vägen! Ganska slitsamt var det, precis som jag misstänkte, men lite extra muskler har väl ingen dött av. Dessutom tror jag att jag ska ta arbetstillfällena i akt och börja lyssna på ljudböcker. Det måste vara ett ultimat sätt att få tiden att gå snabbt och att samtidigt göra arbetet till något form av nöje. Jag har för övrigt helt kommit av mig i mitt läsande, vilket jag misslyckats med att ta tag i vid ett flertal tillfällen, så att börja lyssna på ljudböcker känns som något av en kompromiss!

Nå väl. När jag utmattad, men nöjd, kommit hem från jobbet åt jag potatismos och korv, varefter jag öppnade sovrumsfönstret och lät solljuset strömma in. Jag la mig på överkastet i solen och somnade. Sömn och solbränna i ett! Kan det bli mer maxat?
Jag vaknade efter en halvtimme av att jag dreglat ner min kudde och klev sedan upp. Jag betraktade mitt rödmosiga ansikte i spegeln och beslutade att inte göra något åt det innan jag gick ut. Mitt första stopp var Nordea, och därefter gick jag till en utförsäljning på Eurosko. Till min stora glädje upptäckte jag att den plan jag tänkt ut för några veckor sedan gått i lås. Ett par svarta kängor jag spanat in hade sänkts från 
50 % till 70 % rabatt. Jag köpte dem. Jag älskar rea!

Därnäst gick jag till Möllan för att avnjuta Malmös godaste falafel (med fetaost), som enligt mina smaklökar återfinnes på Falafel No.1 på Bergsgatan. M u m s. Jag satte mig på torget och åt och inväntade Johanna för en sammanstrålning. Halvvägs igenom falafeln dök hon upp, och vi ägnade den följande timmen åt att samtala om livet. Mycket gemytligt.

I skrivandets stund sitter jag i soffan bredvid Aksel och en kopp blåbärste, och med ett par nya skor på fötterna; en trevlig avslutning på en trevlig dag.

-------------------------------------------------------------------------------

Jag vet att många av mina nära och kära lever under snäva budgetar, och så även jag. Därför tänkte jag avsluta detta inlägg med ett bra budgettips! För, vare sig man är student, timanställd eller arbetssökande kan det vara svårt få pengarna att gå runt till hyra och mat. Än svårare är det att då och då faktiskt kunna unna sig nöjen. Men, istället för att se de ekonomiska begränsningarna som något negativt kan man välja att se dem som en utmaning; en sport! 


Jag och Aksel tycker t.ex. om att på måndagarna sitta och gå igenom matbutikernas veckoblad. Förra veckan var en av höjdarna färsk, ekologisk basilika för 10 kr. Ett riktigt kap! Vi slog till och köpte två krukor för att laga pesto till middag. "Ok?" tänker ni. "Basilikan må vara billig, men hur budgetvänliga är pinjenötterna då?". Svaret är enkelt: Pinjenötter inte är budgetvänliga alls, snarare tvärt om, så köp därför solroskärnor istället! Så otroligt mycket billigare, och minst lika gott! Olivolja och vitlök hade vi redan hemma och 400 g solroskärnor kostade ungefär 10 kr. Vi använde bara en knapp deciliter kärnor, och resten hamnade i skafferiet, så kostnaden för fyra portioner hemmagjord pesto blev under 25 kr. Gott, billigt och nyttigt!

Pesto, 3-4 portioner:

2 krukor färsk basilika
1-2 vitlöksklyftor
en näve solrosfrön (rostas med fördel innan i en stekpanna)
½ dl olivolja
salt
peppar

Klipp ner basilikan i en matberedare och tillsätt övriga ingredienser. Mixa alltsammans till en härlig, grön smet. Alternativ gör du samma sak fast med en stavmixer.

Servera med pasta i valfri form och (om du vill lyxa till det ordentligt) riven parmesanost. 



På återseende!

Inga kommentarer: